Wat is de impact van de Coronacrisis op de activiteiten rondom de Hulpkaart? Die vraag hebben we voorgelegd aan Joke Blokker, Ditter Blom en Johan Vlasma. Lees hun ervaringen.
Joke Blokker werd door Mediant naar huis gestuurd vanwege de Coronacrisis. Zij is bij deze organisatie voor geestelijke gezondheidszorg in de regio Twente, projectleidster/consulent en daarnaast senior ervaringsdeskundige op vrijwillige basis. Nu Joke niet bij Mediant kan werken, ligt het uitgeven van de Hulpkaart stil. Maar ze heeft de mensen met wie ze een Hulpkaart en/of Crisiskaart gemaakt heeft, telefonisch gevraagd hoe het gaat in tijden van Corona. Wat blijkt? Ze hebben baat bij hun Hulpkaart, ook nu!
De reactie van een hulpkaarthouder was heel helder: “Ik kijk naar mijn Hulpkaart en daar staat op: ik moet zelf de regie nemen. Dat lees ik en dan weet ik wat ik moet doen én dat doe ik dan ook. Ik ga gewoon dingen doen.” Een andere Hulpkaarthouder gaf aan dat hij preventief contact heeft opgenomen met de mensen die staan op zijn Hulpkaart. Er kwam zoveel negatief nieuws op hem af, dat hij dacht dat hij daarin meegesleurd zou worden. Het heeft hem geholpen en ze houden contact.
Ditter Blom, coördinator van de Hulpkaart/Crisiskaart bij het Steunpunt GGZ Utrecht, heeft ook ervaren dat de Hulpkaart, juist op dit moment, een meerwaarde heeft. “Dat was bij iemand die al bezig was om een Hulpkaart te maken. Het doorlopen van het proces gaf haar rust en daarmee al meer weerbaarheid.”
Nieuwe aanvragen ziet Ditter nu niet binnenkomen: “Ik denk dat iedereen vooral met Corona bezig is en een pas op de plaats maakt. Voor mensen die nog niet bekend zijn met de Hulpkaart, zou het een nieuw experiment zijn en daar hebben ze nu geen ruimte voor.”
Ditter voorziet dat de Hulpkaart ook zeker een rol kan spelen als de eerste hectiek en angst verdwenen is: “Ik vermoed dat mensen over circa twee weken wat meer gewend zijn aan deze situatie. Misschien is dat een goed moment om zowel hulpverleners als cliënten te overtuigen van de pluspunten van de Hulpkaart.”
Johan Vlasma is projectmedewerker en trainer bij MEE Friesland. Ook Johan werkt sinds drie weken vanuit huis. Het project Hulpkaart van MEE Friesland loopt wel enige vertraging op door de uitbraak van het Coronavirus, geeft Johan aan. Zo wilden ze net opstarten met het geven van trainingen aan gemeenten (waar in de toekomst Hulpkaart loketten komen) maar die kunnen nu geen doorgang vinden. “We onderzoeken nu of we het online kunnen gaan aanbieden”, met de kanttekening dat het ontwikkelen van een online trainingsmodule ook tijd kost. Anderzijds ziet Johan ook dat de sociale wijkteams van de gemeenten meer tijd hebben omdat andere activiteiten worden geannuleerd. Dit biedt mogelijkheden om de Hulpkaart daar meer onder de aandacht te brengen.
Heeft u ook ervaringen die te maken hebben met de Coronacrisis? Of heeft u suggesties, vragen of behoeftes. Deel ze via het kennisnetwerk… [link]