We spraken met Johan Vlasma, projectmedewerker bij MEE Friesland over hun Hulpkaart publiekscampagne. “In het project ‘Verwardheid Voorbij’, dat inmiddels is afgerond, hebben we de Hulpkaart in Friesland geïntroduceerd. Gedurende dat project werd ons duidelijk dat de onbekendheid van de Hulpkaart een probleem is. Met dit project, ook met financiering van ZonMw, gaan we werken aan twee kanten: we willen meer mensen bekend maken met de Hulpkaart en we willen meer kaarten maken.”
De campagne is erop gericht de acceptatie van de Hulpkaart te vergroten. Johan: “We laten zien dat de Hulpkaart van waarde is voor de Hulpkaarthouders zelf én voor de burgers die te maken krijgen met iemand die de regie even kwijt is. Dat kunnen hulpverleners zijn maar ook gewoon voorbijgangers op straat. We spreken daarbij de burgers in Friesland aan op hun verschillende rollen: bijvoorbeeld als winkelend publiek, zittend in de wachtkamer bij een instantie of in hun rol als professional.”
De publiekscampagne bestaat uit filmpjes, die worden gedeeld via sociale media. Johan: “We hebben gekozen voor korte, aansprekende filmpjes. Die zijn goed te delen en vrij gemakkelijk te verspreiden.” In de filmpjes vertellen Hulpkaarthouders en een hulpverlener over hun ervaringen. Bijvoorbeeld:
- ‘De Hulpkaart is mijn stem. Ik ben lange tijd de deur niet uit geweest. Nu durf ik weer. De Hulpkaart is een steun in de rug om weer mee te doen in de samenleving.’
- ‘Soms weet ik niet meer waar ik naar toe wilde gaan en ga ik dwalen door de stad. De Hulpkaart helpt mij dan om weer veilig thuis te komen.’
- ‘Ik raak snel overprikkelt. Zoals bij het loket van de gemeente, waar voor mij heel veel prikkels zijn. Nu ik een Hulpkaart heb kan ik aangeven wat mij in zo’n situatie helpt.’
- ‘Als professional word ik er door de Hulpkaart weer aan herinnerd dat het helpt als afspraken kort zijn, dat ik duidelijk moet communiceren, geduldig moet zijn en meer stiltes moet laten vallen.’
Aan het project doen drie gemeenten in het noorden van Friesland mee: Tytsjerksteradiel, Achtkarspelen en Waadhoeke. Ook GGD Fryslân en cliëntenorganisatie Stichting AanZet zijn, naast MEE Friesland zelf, betrokken bij de campagne. Johan: “Een jong en inspirerend communicatiebedrijf denkt mee en houdt ons scherp. Verder bieden we in gebiedsteams van de drie gemeenten de Hulpkaart aan. Zo werken we, naast dat we meer acceptatie van de Hulpkaart, ook aan een stijging van het aantal Hulpkaarten.
In de gemeenten die meedoen starten we ook een lokale campagne met bijvoorbeeld een interview met de wethouder in het huis-aan-huis blad of op de regionale radio. Met posters en banners geven we op verschillende plekken bekendheid voor de filmpjes.