NS is al vanaf de eerste pilots betrokken bij de Hulpkaart en ziet de Hulpkaart als waardevol steuntje in de rug voor een deel van hun reizigers. Laura Boelsma, Beleidsadviseur suïcidepreventie & onbegrepen gedrag en Marjon Fonville, Adviseur Toegankelijkheid vertellen hoe NS de Hulpkaart inzet en bekendheid geeft. Laura: “We hopen dat de Hulpkaart steeds vaker een handvat is voor onze medewerkers in situaties waar niet meteen duidelijk is hoe iemand geholpen kan en wil worden.”
Geruststellend idee
NS vindt het belangrijk om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen om met de trein te reizen. Marjon: “Voor de meeste reizigers is onze standaard dienstverlening voldoende, maar sommige reizigers hebben extra aandacht of aanpassingen nodig. Bijvoorbeeld omdat ze een fysieke of onzichtbare beperking hebben. Als je met de trein reist en in een bepaalde situatie niet de juiste woorden kunt vinden, dan is het een geruststellend idee om je Hulpkaart te kunnen laten zien. Voor NS-medewerkers is de Hulpaart een hulpmiddel waarmee zij op een prettige manier kwetsbare reizigers kunnen helpen wanneer dat nodig is.”
Informeren over de Hulpkaart
Het gebruik van de Hulpkaart staat of valt natuurlijk bij de bekendheid van de kaart. Bij NS hebben ze dit goed ingebed in hun werkwijze. Laura; “Alle NS-medewerkers op de trein en het station volgen regelmatig een herinstructie. Hierin is beknopte informatie over de Hulpkaart (maar ook over andere kaartjes die een reiziger zou kunnen tonen) opgenomen. Op de stations Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal is een Interventiemedewerker aanwezig. Deze medewerker maakt contact met kwetsbare reizigers en informeert zowel reizigers als collega’s, als dat gewenst is, over de mogelijkheden van de Hulpkaart.”
Oefenen met reizen
NS doet nog meer. Zo hebben ze het TreinTrainPakket ontwikkeld waarmee scholen voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs en instellingen voor mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen oefenen met het reizen met de trein. Marjon: “Wij informeren de deelnemers over de mogelijkheid van de Hulpkaart. Laura vult aan: “Op station Utrecht Centraal heeft ‘Steunpunt Zelfregie en Herstel’ meegedacht over hoe we reizigers bekend maken met de Hulpkaart. Ook trainden zij de Interventiemedewerker in omgaan met een kwetsbare doelgroep.”
De Hulpkaart werkt
Ze merken bij NS dat de bekendheid van de Hulpkaart nog aandacht vraagt. Laura: “Hier wordt door Hulpkaart Nederland hard aan gewerkt. Wij ondersteunen die missie als NS graag! Want dat de Hulpkaart werkt weten we uit ervaring. Zo liep een medewerker van Veiligheid & Service een controleronde door de trein. Ze kwam daarbij een meisje tegen met wie moeilijk contact te maken was; vragen werden niet beantwoord en het meisje leek angstig. De medewerker vroeg of zij misschien een Hulpkaart bij zich had en die had ze! Door de omschrijving op de Hulpkaart wist de medewerker wat ze voor het meisje kon doen. Die ontspande daarbij en kon haar reis rustig vervolgen.”