Voorbereiden van je aanvraag
Zorg dat je de volgende gegevens bij de hand te hebt:
- Jouw e-mailadres
- Overzicht van jouw medicijnen als je deze wilt opnemen in jouw Hulpkaart.
Je medicijnenoverzicht is alleen in te zien door professionele hulpverleners. - Naam, (telefoonnummer) en mailadres van iemand die je vertrouwt en die je als contactpersoon wil opnemen
- Contactpersoon informeren over de Hulpkaart
Als je een Hulpkaart aangemaakt hebt, ontvang je mogelijk een vragenformulier van ons. Hierin vragen we je feedback te geven op het aanvraagproces. Het invullen en retourneren wordt gewaardeerd, maar is niet verplicht.
Veel gestelde vragen
Is de Hulpkaart iets voor mij?
Ga je graag met een gerust gevoel van huis? Dit kan om verschillende redenen zijn. Bijvoorbeeld omdat je soms dingen vergeet, je angstig wordt als je in een onveilige situatie komt of omdat je hond alleen thuiszit als jij bent werken.
Als je in een kwetsbare situatie komt en dan even geen woorden hebt, is de Hulpkaart handig voor jou. Op de hulpkaart beschrijf je namelijk zelf wat anderen kunnen doen om jou te helpen. Het helpt, je veilig te voelen buitenshuis. Iedereen kan en mag een Hulpkaart bij zich hebben. Het gaat erom dat jij aangeeft hoe een ander jou kan helpen.
Hoe gaat de Hulpkaart met mijn persoonsgegevens om?
Wij handelen volgens ons privacybeleid.
Wat staat er op mijn Hulpkaart?
Op de Hulpkaart staat:
- Waarom je iemand jouw Hulpkaart kan geven;
- Wat die persoon voor jou kan doen
- En wat je heel belangrijk vindt
Er staan voorbeelden op deze site, die je kunt gebruiken voor je eigen tekst. Open een voorbeeld dat het meeste in de buurt komt van jouw situatie en pas de tekst naar eigen behoefte aan.
Hoe plaats ik de Hulpkaart op mijn telefoon?
Als je klaar bent met het aanvragen van je Hulpkaart ontvang je een e-mailbericht. In dit bericht vind je jouw persoonlijke QR-code. Deze QR-code kun je opslaan in je telefoon Zorg dat deze gemakkelijk bereikbaar is om aan te kunnen bieden als je hulp nodig hebt. Als je inlogt op je profielpagina staat daar ook de optie om de QR-code te tonen.
Hoe kan ik de digitale Hulpkaart printen?
De QR-code kan je uitprinten door de QR-code uit je mail te printen.
Hoe kan ik de Hulpkaart als papieren Hulpkaart printen?
Je kunt ook nog steeds een papieren Hulpkaart gebruiken. Log in met je account. Klik op Toon QR-code en vervolgens op Papieren versie aanvragen.
Kan ik de gegevens op mijn Hulpkaart zelf aanpassen?
Het is heel makkelijk om je gegevens aan te passen. Je logt in bij Hulpkaart inloggen. Je komt direct op het scherm waar je je gegevens kan inzien en wijzigen wat je wilt. Bijvoorbeeld het overzicht van je medicijnen aanpassen of een extra contactpersoon toevoegen.
Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van mijn Hulpkaart?
Je mag iedereen vragen die jij vertrouwt om jou te helpen bij het invullen. Als je professionele ondersteuning nodig hebt, kun je terecht bij een van onze servicepunten. En je kunt altijd contact opnemen met Hulpkaart info@hulpkaart.nl of 085 105 18 00.
Wat is een contactpersoon?
Een contactpersoon is iemand die jou kent. En die jij vertrouwt. Jouw contactpersoon weet hoe jij graag geholpen wilt worden als je in een kwetsbare situatie komt. Naam en het mailadres van jouw contactpersoon vul je in op jouw Hulpkaart.
Jouw contactpersoon ontvangt een uitnodiging die hij of zijn zelf kan accepteren. Het is dus belangrijk om je contactpersoon van tevoren te informeren. Je ontvangt een bericht of de uitnodiging is geaccepteerd of afgewezen. Je contactpersoon geeft zelf zijn of haar telefoonnummer door en kan gebeld worden als iemand jouw Hulpkaart uitleest.
Moet ik mensen laten weten dat ik een Hulpkaart heb?
Het is belangrijk dat jij jouw contactpersoon laten weten dat je een Hulpkaart hebt. Verder is het prettig om je naasten te informeren over je Hulpkaart. Dat geeft hen misschien ook een gerust gevoel.
Hulp bij aanvragen nodig?
Bel met 085 105 18 00
E-mail info@hulpkaart.nl
Ontdek ondersteunende organisaties