Testen digitale Hulpkaart

29 juli 2024

Hoe waardevol is het om bij het ontwikkelen van de digitale Hulpkaart input te krijgen van ervaringsdeskundigen. Vanuit het project ‘Digitale kennis als motor, Digitale Inclusie’ hebben 3 ervaringsdeskundigen van Ervaar MEE naar het proces voor het aanvragen van een digitale Hulpkaart gekeken.

Klantreis

Via een korte klantreis test ervaringswerker Michael de aanvraag voor de nieuwe Hulpkaart met ervaringsdeskundige Guus. Guus heeft door zijn licht verstandelijke beperking moeite met het lezen en begrijpen van teksten. Stap voor stap nemen ze samen de aanvraag door en bekijken of in het aanvraagproces alles duidelijk en logisch is. Ook een ervaringsdeskundige met ADD/ADHD en met iemand met een combinatie van Autisme en een licht verstandelijke beperking testen de gebruiksvriendelijkheid van de aanvraag.

Adviesrapport

Mooi om te zien dat het testen ook het geloof in het nut van de Hulpkaart aantoont. Er komen verschillende voorbeelden voorbij waarin de Hulpkaart een verschil had kunnen maken bij stressvolle situaties. Maar er zijn zeker verbeterpunten. De Nationale Hulpkaart ontvangt een adviesrapport met daarin knelpunten in het gebruik van de testomgeving en aanbevelingen voor verbetering.

Lancering digitale Hulpkaart

Aanbevelingen die we weer meenemen in de verdere ontwikkeling van de digitale Hulpkaart. We zijn bezig met de laatste puntjes op de i en verwachten de digitale versie eind augustus te lanceren. Dan starten we ook met diverse pilots samen met organisaties en belangenverenigingen om te testen hoe de Hulpkaart voor hen werkt. Ook interesse om deel te nemen aan een pilot? Meld je dan aan via inez@hulpkaart.nl.

Digitale inclusie

Het project ‘Digitale kennis als motor, Digitale Inclusie’ wordt gefinancierd door het Agis-fonds. Het doel is de mate van inclusie te toetsen van de digitale dienstverlening bij coalitiepartners in zorg en welzijn. Uitgangspunt is het constateren van problemen en hobbels plus het geven van advies. Om op deze manier bewustwording te creëren voor toegankelijke digitale dienstverlening en te voorkomen dat de digitale kloof die al bestaat in onze samenleving nog groter wordt. Maar nog liever deze te verkleinen. Dus op naar een beweging waarbij digitale inclusie vanzelfsprekend is, net zo vanzelfsprekend als het bij je dragen van een Hulpkaart!