Hoe borgen wij de veiligheid van persoonlijke gegevens van mensen met een hulpkaart? Die vraag wordt ons regelmatig gesteld. Wij leggen graag uit hoe het zit. Daarvoor zijn 2 invalshoeken belangrijk. De ene gaat over privacy van de gegevens die op de kaart staan van de hulpkaarthouder. De tweede gaat over de gegevens die op de aanvraag staan om een hulpkaart te ontvangen en die wij dus in ons bezit hebben. We behandelen beide.
De gegevens op de kaart van de hulpkaarthouder
Laten we vooropstellen dat de hulpkaart weinig privacygevoelige informatie hoeft te bevatten. De naam van de hulpkaarthouder staat erop, woonplaats en geboortejaar. Daar kunnen anderen dus niet zoveel mee. En de gegevens van de contactpersoon die gebeld kan worden als de hulpkaarthouder dat aangeeft.
Op de hulpkaart geeft de hulpkaarthouder aan wat je als omstander kan doen om te helpen. Soms kan de hulpkaarthouder de kaart zelf geven. En soms kan die dat niet meer en kun je als omstander meestal in de portemonnee of bij de telefoon de hulpkaart vinden. Op de hulpkaart staan dan ook de naam van een contactpersoon en diens telefoonnummer. Daar heeft de contactpersoon toestemming voor gegeven. Dus die weet dat hij of zij gebeld kan worden door een onbekende die de hulpkaarthouder wil helpen.
De gegevens op het aanvraagformulier
Om de hulpkaart aan te vragen en te versturen, is informatie nodig van de hulpkaarthouder. Omdat het nu nog een papieren kaart is, die opgestuurd wordt, hebben we adresgegevens nodig. Ook vragen we het emailadres om de aanvraag met inhoud te bevestigen aan de houder van de Hulpkaart.
Alle gegevens die wij op het digitale aanvraagformulier ontvangen, worden maximaal 2 maanden bewaard. Zo kunnen we, als er bij de aanvraag iets fout is gegaan, dit aanpassen en hoef je niet alles opnieuw in te vullen. Als je na verloop van tijd de informatie op jouw Hulpkaart wilt wijzigen, dan moet je bij deze papieren versie opnieuw een aanvraag insturen.
Wil je alles nog eens nalezen, klik dan op Privacy verklaring – Hulpkaart.